Virtual reality sender e-learning på pension

Photo: Mannaz

Nyt læringskoncept med virtuel klasseundervisning slår e-læring af pinden. Det mener dansk konsulentvirksomhed, der har skabt en ny læringsplatform.

E-learning er død, og en ny digital løsning baseret på virtual reality er fremtiden. Det mener konsulentvirksomhed Mannaz, der har specialiseret sig i kompetenceudvikling og i den forbindelse har skabt en ny digital læringsplatform, der skal lægge den traditionelle e-læring i graven.

Nye jobtilbud hver uge. Tjek Jobfinder.

Den nye læringsplatform har fået navnet ViSiR og gør sig bemærket ved at tilbyder virtuel undervisning i en spilbaseret form, der involverer deltagerne i realtid på tværs af lande­grænser og tidszoner.

»Vi kan se en stigende efterspørgsel i markedet efter en type af læring, hvor du bevarer det teknologiske element fra e-learning, men hvor du har en højere grad af impact. Vi har derfor skabt et moderne digitalt læringsbureau, der tilbyder effektiv undervisning i et digitalt og virtuelt format, der kan skaleres og leveres i realtid på tværs af tidszoner og landegrænser,« siger David Pontoppidan, der er udviklings­direktør hos Mannaz.

ViSiR-platformen omfatter ud over virtuel klasseundervisning i realtid gamification, breakout sessions, virtuel coaching og analyse af de individuelle uddannelsesforløb. Det er alt sammen værktøjer, der ifølge David Pontoppidan er effektive til at udrulle nye kompetencer hurtigt og effektivt. Og fordi et virtuelt forløb er langt mindre altoverskyggende end den traditionelle e-læring, er det samtidig nemmere at implementere i en travl arbejdsdag, forklarer han.

E-læring mangler feedback

Problemet med e-læring, som vi kender det i dag, er, at effekten af undervisningen ikke kan følge med sammenlignet med resultaterne ved traditionel klasseundervisning. Årsagen er ifølge David Pontoppi­dan, at metoden ganske enkelt ikke virker, når den står alene uden nogen form for facilitering.

It-virksomheder råber på dygtige folk. Tjek dine muligheder.

»E-learning, som vi kender det i dag, er ofte karakteriseret ved digital undervisning leveret som envejskommunikation på en flad platform uden nogen form for integrering af læringselementer før, under eller efter forløbet, hvilket typisk medfører, at impact ikke bliver så stærk som ønsket,« siger han.

David Pontoppidan peger derfor på, at netop muligheden for dialog og involverende læringselementer er noget af det, der gør ViSiR til et stærkt læringsredskab. Den klassiske undervisning kan noget andet og er fortsat utroligt effektfuld i de sammenhænge, hvor det giver mening at anvende den, fastslår han.

Gamification skal motivere

Ud over de virtuelle klasserum og den direkte kontakt med facilitator er et af de vigtigste værktøjer på den nye ViSiR-platform gamification. En feature, der giver deltagerne mulighed for at konkurrere med hinanden, måle egene præstationer og opnå belønninger i form af trofæer og certifikater. Egenskaber, der alle er med til at engagere og motivere deltagerne, siger David Pontoppidan:

»Gamification er et element, vi kender fra andre digitale platforme, og som vi ved vil anspore mange af deltagerne til at yde noget ekstra.«

Stort behov for design- og udviklingsingeniører. Se dine muligheder.

Ved at bruge gamification i undervisningen kan den enkelte deltager måle, hvordan han eller hun klarer sig på en skala. Samtidig kan den uddannelsesansvarlige følge effekten af det pågældende læringsforløb og sætte ind med individuel målrettet undervisning, der hvor det viser sig nødvendigt. Hos Mannaz er administrerende direktør Claus Rydkjær ikke i tvivl om, at det nye værktøj skaber resultater.

»Det betyder en seriøs forankring af det lærte, der skaber vedvarende, målbare resultater,« fremhæver han i en beskrivelse af ViSiR.

ViSiR er designet sådan, at en virksomhed eller undervisningsinstitution på tværs af lande og afdelinger kan opsætte et virtuelt læringsforløb bestående af gruppearbejde og opgaver, uden at deltagerne på noget tidspunkt behøve at være i samme rum.

»Traditionelt kræver implementering af ny viden, at man samler folk i fysiske klasseværelser eller flytter underviserne rundt. Den metode fungerer for så vidt fint, men den er både omkostningstung og tidskrævende, ligesom den er meget svær at skalere. Det er her, den virtuelle undervisning præsenterer et godt alternativ,« forklarer David Pontoppidan.

Og fordi hele forløbet er understøttet af analyseværktøjer, vil de uddannelsesansvarlige kunne opdage, hvilke afdelinger eller hvilke deltagere der halter efter og på hvilke parametre, hvorefter de kan sætte ind med ekstra undervisning i form af målrettede initiativer.

Nye krav til undervisere

Med en ny virtuel læringsplatform følger også nye krav til undervisning og undervisere. Frem for alt må brugerfladen på den nye digitale platform ikke gå hen at blive en hæmsko.

»Simplicity is king. Det skal være så nemt som overhovedet muligt at tilgå viden og bruge platformen både for deltagere som for administratorer, fordi det enkle bare er det mest effektfulde,« siger David Pontoppidan.

Ingeniører søges til drift og tilsyn. Tjek de nyeste jobtilbud.

Samtidig gør han det klart, at det er afgørende at have dygtige og korrekt uddannede undervisere, når det gælder undervisning i det virtuelle univers. Derfor har Mannaz sit eget program, hvor man certificerer alle sine undervisere i virtuel facilitering.

»Selvfølgelig er selve fagligheden den samme, men metodemæssigt kræver det noget andet at undervise i et virtuelt og digitalt format,« siger han.

Seneste job

Mobile Developer Trifork A/S
Sales Director Niko-Servodan A/S