Tre ting, som får arbejdsgivere til at tænde på din LinkedIn-profil

Hvis din LinkedIn-profil skal vække potentielle arbejdsgiveres interesse, handler det om at fortælle, hvad du kan, frem for hvem du er. Her er de tre ting, som en saftig LinkedIn-profil skal indeholde.

LinkedIn er, som Christina Just, managing partner i Capax, der bl.a. rekrutterer it-kyndige og ingeniører til det hungrende erhvervsliv, for nylig beskrev her på Jobfinder, verdens førende CV-database. Det er her, du - eller rettere dine meritter - bliver tjekket, når arbejdsgiverne leder efter de største talenter til de fedeste job.

Klar til nye udfordringer? Se de nyeste jobopslag her.

Derfor skal din profil sidde i skabet, og det gør den kun, hvis du formår at præsentere, hvad du kan, frem for hvem du er.

Det mener Dorianne St Fleur, HR-ekspert og skribent på det amerikanske jobsite The Muse. Hun opstiller de tre ting, som din LinkedIn-profil som minimum skal indeholde, hvis du skal forvandle arbejdsgivernes nysgerrighed til opmærksomhed.

1. Dine kvalifikationer skal matche jobbet

Den primære opgave for arbejdsgivere, der leder efter nye medarbejdere, er at finde den mest kompetente og kvalificerede kandidat. Den nemme måde er at lede på LinkedIn efter de nøgleord, som passer til jobbet. Altså: Hvis arbejdsgiveren vil have en erfaren projektleder, så vil de kigge efter formuleringen 'erfaren projektleder'.

Din opgave at gøre det let for arbejdsgiveren at forstå dine specielle kompetencer og resultater. På den tid, det tager at scrolle ned over din LinkedIn-profil, skal de let kunne se konkrete eksempler på, hvordan din erfaring er relevant for det job, de jagter kandidater til.

Stort behov for design- og udviklingsingeniører. Find det rette job for dig.

Det gør du ved at beskrive en eller to af de kompetencer, som du også kan finde hos de profiler, der klarer sig godt inden for det felt, du ønsker at arbejde i. Så undersøg, hvad de mest kompetente inden for dit felt skilter med på deres LinkedIn-profiler, og sørg for, at du klart har beskrevet dine evner inden for samme felt - for eksempel allerede i din overskrift, i dit summary eller i dine jobbeskrivelser.

2. Styr på dine bedrifter

Det lyder måske ulogisk, men at beskrive dig selv som 'team player' eller som 'robust' kan faktisk hæmme din profil, fordi arbejdsgiverne er mere interesseret i at se, hvad du konkret har opnået, i stedet for hvor mange tillægsord, du kan finde på at hæfte på dig selv.

Det er vigtigt, at du kan identificere mindst to eller tre væsentligste bedrifter og indføje dem i fortællingen i din profil. I stedet for blot at skive at du var leder for et team, så fortæl hvilken opgave og for hvem du var leder

3. Fjern advarselslamperne

Det er tidskrævende for arbejdsgiverne at bladre gennem hundredevis af LinkedIn-profiler for at finde de rette. Derfor benytter de mest professionelle af dem sig af nogle tommelfingerregler, hvor en af disse er at undgå kandidater, hvor der blinker advarselslamper.

Søger du praktikplads? Tjek dine muligheder nu.

Tiden er simpelthen for kort til at undersøge og inkludere kandidater i finalefeltet, hvis de har pletter på karrieren.

De mest almindelige advarselslamper for den trænede recruiter er:

  • Oppustede jobtitler. Hvis din titel virker overdrevet, kan du komme til at fremstå som uærlig og lusket - eller som om du ikke har nogen realitetssans.

  • Mange job. Det er godt at have prøvet forskelligt, men hvis du har haft alt for mange kortere ansættelser, kan det fremstå som om, du enten hurtigt begynder at kede dig eller rager uklar med arbejdspladserne.

  • Upassende sprog. Skulle tonen i din profil være lidt vel frisk, skal du nok overveje at tone ned for slang og smarte udtryk. Det får dig blot til at virke uprofessionel.

Seneste job

Senior Project Manager DONG Energy A/S
Udviklings- og driftsperson med viden om SAP PI Forsvarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelse (FMI)
Test Engineer Welltec A/S
Undervisere til fremtidens energispecialister Københavns Erhvervsakademi