Topchef: Fire tip til ledere med store egoer

Foto: R_Tavani/Bigstock

Tre gange er det svenske konsulentfirma kåret til den bedste arbejdsplads i Europa og fire gange til Sveriges bedste. Den administrerende direktør i Cygni, Jon Persson, leverer fire råd til at løfte niveauet for ledelse.

På fire år er den svenske it-virksomhed Cygni tre gange spurtet fra konkurrenterne i en europæisk undersøgelse, som måler tilfredsheden blandt medarbejdere.

Både i 2014, 2015 samt 2017 var meldingen fra de ansatte i konsulentfirmaet fuldstændig ensrettet.

Nye jobopslag hver dag. Tjek dine muligheder på Jobfinder.

Hos Cygni ligger tilliden til ledelse tårnhøjt. Stoltheden over virksomhedens arbejde ligeledes. Og fællesskabsfølelsen er blandt den allerbedste i Europa.

Da administrerende direktør Jon Persson i 2006 stiftede konsulentfirmaet, følte han sig tvunget, fordi han stræbte efter at skabe den bedste arbejdsplads for ambitiøse it-konsulenter i Sverige. Men den ide købte ledelsen i Jon Perssons daværende virksomhed ikke.

Derfor tog han selv initiativet til firmaet, der flere gange også er blevet kåret til Sveriges bedste arbejdsplads.

For Job Persson er fundamentet til succesen støbt omkring god ledelse.

Men hvordan leder man en virksomhed til at vinde priser for uovertruffen medarbejdertilfredshed? Den 42-årige it-konsulent fremhæver fire pointer til at skabe prisvindende ledelse:

Ledere er servicemedarbejdere

Alt for store egoer hænger ofte fast på dårlige ledere. Glæden over at have klatret op ad i hierarkiet kan blive så voldsom, at nogle helt glemmer, hvad formålet med at være chef er.

Svenske Jon Persson slår fast, at lederens fornemmeste opgave altid vil være at servicere sine medarbejdere.

»Motivationen for at blive leder er mange. Nogle gør det for at have en dyr sportsvogn i garagen, nogle for likes på LinkedIn og andre for at kunne prale over for venner og familie. Men ledelse handler om at betjene andre,« argumenterer Jon Persson.

»Hvis du hovedsageligt gør det for at købe en stor bil, er det næppe nok til at blive en god leder.«

Dygtige ledere er en evig mangelvare. Er du den rette til jobbet?

Det svulmende ego skal altså pakkes væk, hvis man vil være en dygtig chef, der løfter teamets indsats og virksomhedens resultater.

At være en god chef betyder blandt andet at være service-minded:

»Den gamle skole med magtbegærlig ledelse, der nyder at give ordrer, er fortid. Dygtige ledere skal først og fremmest have fokus på at få deres ansatte til at have det fantastisk med deres arbejde og som mennesker.«

»Vi søger personligheder, som bedre kan lide at servicere frem for at tage beslutninger på andres vegne og være i magtpositioner.«

Præstationsmålinger fører til dårlige resultater

Et absolut no-go inden for ledelse er derfor detailstyring.

Prøver man som leder at ’micromanage’ sine ansatte, tager man ikke alene glæden fra dem, når de opnår gode resultater.

»Hvis du beder sine ansatte gøre noget og lader dem udføre opgaven selv, vil de være stolte, når de er nået i mål. Modsat hvis du hele tiden blander dig, vil de ikke føle den samme stolthed over deres indsats eller samme engagement i firmaet,« mener Jon Persson.

Man risikerer også, at det produkt, som firmaet leverer, bliver dårligere, fordi medarbejdere har øjnene rettet mod målingen af deres indsats frem for virksomhedens bedste.

»Folk ender med at fokusere mere på deres præstationer ud fra målinger i stedet for, hvad der er bedst for firmaet. De, som ligger lavest i målingerne, kan derudover blive stressede af presset,« fortæller den administrerende direktør.

Masser af spændende projekter søger projektledere. Find det rette job for dig.

Dertil påpeger han, at måling af medarbejdere er tidskrævende i sig selv og derfor nærmere end garanti for spildtid i stedet for et middel til at fremme præstationer.

Stifteren af Cygni fremhæver et eksempel fra sin egen salgsafdeling, hvor salgstal ikke offentliggøres. Kun Jon Persson kender teamets præstationer for at undgå unødvendig konkurrence.

For sælgerne er individuelle bonusser heller ikke en mulighed:

»Så er det primære, man går efter, at løfte sine salgstal, men man glemmer måske at samarbejde og hjælpe sine kolleger, fordi man er i en evig konkurrence om at kunne fremvise de bedste tal i præstationsmålingerne.«

Som erstatning for kolde tal bør ledelse tag fat på den kraftigste motivation af alle: følelser.

Chefer skal være smittekilder for engagement

Ser du en film, ønsker de fleste at blive grebet af scenerne, personerne og dialogen. Tårerne skal helst trille ned af kinderne, eller også skal maven krampe sammen i latteranfald.

Men de fleste kender den modsatte oplevelse, hvor du føler dig trukket igennem timer af tortur, fordi filmen lader til at være endnu et halvhjertet Hollywood-projekt, der hverken rammer din lattermuskel eller finder vej til din tårekanal.

Tit er diagnosen på en dårlig film manglende passion for projektet fra skabernes side, ræsonnerer Jon Persson.

Præcis det samme princip gælder for ledelse. Medarbejdere skal forføres af deres chefs passion for fagområdet, de arbejder indenfor.

»Følelser er afgørende, når man skal skabe engagement i et firma. Chefer, der virker ligeglade, løfter ikke resultaterne, men dét gør ledere, hvis passion stråler ud af dem. Dét smitter nemlig af på de ansatte,« fortæller Jon Persson.

Flere it-virksomheder har adskillige ledige stillinger. Se dine muligheder nu.

For at få toppræstationer blandt medarbejderne er virksomheder derfor afhængige af chefer, som brænder for deres job og deres ansatte.

Når nogen hos Cygni fylder rundt, tager ledere og alle, som har tid, derfor ud og fejrer vedkommende med maner. Og når titlen som Europas bedste arbejdsplads tilfalder Cygni, sender firmaet alle af sted til prisoverrækkelsen, hvor andre kun sender ledelsen eller HR-afdelingen.

»Vi prioriterer at fejre alle væsentlige milepæle – både vores medarbejderes og virksomhedens. Det styrker stoltheden og fællesskabet, og det løfter engagementet,« fastslår Jon Persson.

Stående bifald og rundkredsdemokrati give glade ansatte

Kæmpe klapsalver i kontorlandskabet, fælles skiture, hvor de nye linjer i firmaet diskuteres, og en chef, der er villig til at lægge øre til brokkende ansatte. Det har været nogle af ingredienserne i Jon Persson ledelsescocktail, som har skabt en udbredt fællesskabsrus i virksomheden.

Pointen er at være inkluderende over for medarbejderne og ikke mindst velkommende over for nye ansigter.

Nyansatte modtager således et stående bifald, når de træder ind af døren på deres første arbejdsdag.

»Vi vil gerne have, at folk føler sig velkomne og som en vigtig del af teamet. Stående klapsalver er bare en måde at få en god start på. Det mest demotiverende er at føle sig unødvendig. Derfor forsøger vi at få alle til at føle sig som en central del af vores forretning,« forklarer Jon Persson.

Netop det var også ideen med en skirejse, som alle medarbejdere samt Jon Persson tog på, da Cygni i sine første spæde år stod over for store forandringer.

Virksomheden havde vokseværk, men i stedet for selv at håndtere udviklingen, valgte stifteren at tage af sted med alle ansatte for i fællesskab at tale om firmaets muligheder.

»Formålet er blandt andet, at alle føler, at de bliver hørt. At deres bekymringer er taget med i overvejelserne. På den måde sikrer man gennemsigtighed, og at ansatte oplever ledelsen som lydhør. Det gør folk frustrerede, hvis de føler, at vigtige valg træffes over hovedet på dem,« fremhæver han.

»Det er nemmere at motivere sine medarbejdere, hvis de har tillid til menneskene bag lederne. Og det bliver ligeledes lettere at få opbakning til de valg, man som leder tager.«

Når det ikke er muligt at træffe beslutninger via demokratiske diskussioner, skal en leder dog ikke være bange for at stå ved de valg, som han eller hun vælger.

Ifølge stifteren planlægger konsulentfirmaet at udvide forretningen til blandt andet København og Nordsverige som følge af den voksende succes. Her vil de lokale ledere få mulighed for selv at præge kulturen, så længe fundamentet støbes op omkring Cygnis ledelsesfilosofi.

Seneste job

Erfaren KonstruktionsingeniørSøren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma A/S
Test design Engineer INVISIO Communications A/S
Erfaren VVS/Ventilation IngeniørSøren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma A/S