Tilbage fra ferie? Løft dit humør - og måske din karriere

Foto: gstockstudio/Bigstock

Tankens kraft kan have stor betydning. Også når det gælder din arbejdsindsats og ikke mindst din karriere. Dansk coach og forfatter kommer med et kneb, der kan skubbe begge fremad.

Sommerferien er for de fleste forbi, selvom den danske sommer knap er begyndt. Mange returnerer efter ugers ferie til deres job, hvor kontorstolen og computeren kalder dem ind i lumre lokaler langt fra solens stråler.

Man kan næsten mærke negativiteten sprede sig i kroppen. Frem for at blive solbrændte ender flere med at blive indebrændte. Og det er et problem både for arbejdsgivere og individuelle medarbejdere, mener forfatter, coach og specialist i optimisme Henrik Mathiasen.

Masser af friske jobtilbud. Tjek Jobfinder.

Undersøgelser peger på, at pessimisme og negative følelser kan føre til dårlige præstationer, forringet helbred og endda begrænse din potentielle karrieresucces.

Men hvordan kan man bibeholde optimismen, når man igen er fanget af arbejdspladsens fire vægge?

Det har Henrik Mathiasen et bud på. Derfor giver han tips til at tænde den optimistiske ild i dit indre.

»Du kan vælge at grave dig selv mentalt ned, mens du svælger i vrede og frustration. Det hjælper dig dog ikke videre, tværtimod. I stedet kan du fokusere på at være handlingsorienteret og tage kontrollen – det er grundessensen i optimisme,« forklarer Henrik Mathiasen.

Styr tankerne i en positiv kurs

Optimisme opstår ikke ud af intet. Du er nødt til at kickstarte de positive svingninger i kroppen. En måde at gøre det på er den indre dialog, fremhæver Henrik Mathiasen.

»Fortæller du dig selv, at din første arbejdsuge efter ferien bliver fremragende, så er sandsynligheden for, at det sker, rent faktisk markant højere,« mener forfatteren og tilføjer:

»Ligesom du træner din krop i fitnesscentret, skal du træne dit optimistiske sind gennem en indre positiv dialog.«

Efterretningstjeneste, Teknologisk Institut, Skat og mange flere jagter it-folk. Find dit drømmejob.

For eksempel kan du, når du er tilbage på kontoret, koncentrere dig om de gode minder, der er skabt i løbet af dine feriedage. Modsat kan du dvæle i tanken om, at der nu er flere måneder til din næste ferie. Der er ifølge Henrik Mathiasen ingen tvivl om, hvilken tilgang som er mest gavnlig for den enkelte:

»Det handler om at vinkle på noget positivt, som fremmer den gode følelse i kroppen. Formålet er blandt andet at skabe en følelse af, at man går aktivt til værks og på den måde opnår kontrol over situationen.«

Skriv ned, hvad du er glad for

Et andet råd til at holde optimist-fanen højt er at notere, hvad du kan lide ved dit arbejde. Langt størstedelen af medarbejdere ser gevinster i at være på deres arbejdsplads. Og ved konkret at skrive det ned, hvad de fordele er, sender du hjernen på en rejse ad den optimistiske rute til en bedre hverdag.

Inden første arbejdsdag efter ferien bør folk således nedskrive tre ting, som de er glade for ved deres job. Sådan lyder opfordringen fra Henrik Mathiasen:

»Øvelsen 'tvinger' din hjerne til at skabe positive forventninger til dit arbejdsliv,« fortæller forfatteren, der indskyder, at man kan holde rutinen kørende i hele første uge, og hvis det har en positiv effekt, kan man fortsætte.

Design- og udviklingsingeniører er de mest jagtede på Jobfinder lige nu. Find et job for dig.

Hvis du slet ikke kan komme på positive elementer ved dit arbejde, skal du måske overveje at finde et nyt.

»Har du intet positivt at skrive på papiret, bør du overveje, om du er i det rette job. En del af dét at kunne opretholde et optimistisk livssyn handler nemlig også om at erkende og turde stille spørgsmål ved sin egen situation. Og er ens situation ikke ønskværdig, så gør man noget ved den,« fastslår Henrik Mathiasen.

Skru forventninger ned

Til sidst mener den mangeårige coach, at man bør sænke sine forventninger til sin egen indsats, når man kommer tilbage fra ferie.

Rejsen sydpå, hvor du har ligget ved poolen og fyldt dig med billige bajere og lækker mad, sætter sit præg. Selv hvis din ferie har været aktiv, er det fornuftigt at tage den mentalt med ro fra begyndelsen.

Under din ferie sparer du nemlig en masse energi op, som du risikerer at brænde af på de første arbejdsdage, hvis ikke du giver dig selv ro til at træne dig selv mentalt op igen. I værste tilfælde kan det ende i en mental fibersprængning, advarer Henrik Mathiasen.

»Man kan sammenligne det med at spille en fodboldkamp efter en lang skadespause. Det er nødvendigt at træne sig selv op, og der går lidt tid, før man igen kan levere på samme niveau, som før skaden – eller før ferien.«

Stort behov for ingeniører inden for drift og tilsyn. Er du den rette til jobbet?

Derfor anbefaler oplægsholderen at lave en prioriteringsliste, hvor du for eksempel lægger ud med de lette opgaver først. På den måde lader du dig selv få nogle hurtige succesoplevelser og nærmer dig stille og roligt din arbejdsmæssige topform.

Dernæst kan du efter de indledende dage begynde at skrue forventningerne til dig selv op igen.

»Optimister prøver at finde en løsning. Som optimist føler man altid, at man kan påvirke situationen. Pessimister dvæler i stedet ved deres negative følelser og giver andre skylden for dem. Men du bestemmer selv, hvorvidt du har en god eller dårlig dag. Du skal bare magten over din tanker og følelser,« afslutter Henrik Mathiasen.

Seneste job

Erfaren KonstruktionsingeniørSøren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma A/S
Test design Engineer INVISIO Communications A/S
Erfaren VVS/Ventilation IngeniørSøren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma A/S