Stresset? Sådan siger du fra – uden at miste respekt

stress, travlhed, panik, model: Maria Lise Behrendt, februar 2014
Photo: Lasse Gorm Jensen

Jobfinder giver dig fire tip til at takke nej til ekstraarbejde.

Ingen har som udgangspunkt lyst til at være den, alle træder på. Måtten, som alle tørrer de sure tjanser af på.

Men langtfra alle har let ved at sige fra, selvom de føler sig overbelastede.

På jagt efter nye faglige udfordringer? Tjek Jobfinder.

For at undgå at skulle vifte med det hvide flag og lade stress vinde slaget på kontoret skal man derfor kunne takke nej.

Jobfinder har fire bud på, hvordan du slipper uden om at blive arbejdspladsens slave-arbejdshest.

Sæt grænser – for dig selv

Nogle gange kan det være sværere at sige nej til sig selv end andre. Derfor er det første, du skal gøre, at sætte klare rammer for dig selv.

Hvis du har problemer med at erkende, når du er oversvømmet af opgaver, skal du forinden trække en streg i skrivebordets hvide maling.

Aftal med dig selv, at du ikke har tid til lade dig overtale til bonus-pligter, inden du træder ind på arbejde.

Spændende muligheder for rådgivere og konsulenter. Find det rette job for dig.

Så kan det være nemmere at sige fra, hvis en kollega forsøger at læsse en arbejdsbyrde af på dig.

Eksempelvis kan du også give dig selv en pause på en uge eller mere, hvor du ikke tager imod ekstra opgaver. Forklar din kollega din situation, og at du har brug for at fokusere på din nuværende dagsorden.

Alternativt kan du hovedsageligt takke ja, når det er noget, du virkelig er passioneret omkring.

Lær at tage konflikten

Få medarbejdere skubber bevidst deres medmennesker ud over deres komfortzone. Alligevel kan en kollega komme til at lægge unødigt meget pres på en for at overtage en opgave.

Derfor skal du være parat til at tage en mindre konflikt, hvis personen skulle blive for insisterende.

Men tal roligt, og fortæl rationelt, hvorfor du ikke har mulighed for at imødekomme din kollegas efterspørgsel. Langt de fleste er forstående og vil acceptere din begrundelse.

Hvis ikke, må du være beredt på at stå fast. Du ved bedst selv, hvornår du har for meget om ørerne. Og da ingen ønsker en stress-sygemelding, må du forsøge at argumentere for din sag.

Har du tendens til at blive spydig i tilspidsede situationer, er der også råd for det.

Ingeniører er efterspurgte inden for drift og tilsyn. Er du den rette til jobbet?

Øv dig for eksempel i at trække vejret dybt tre gange, inden du svarer tilbage på din medansattes kække kommentar. Dog skal du ikke altid gå i baglås, når nogen beder dig om hjælp.

Forestil dig scenariet fra din kollegas perspektiv, og overvej, om du er urimelig. Har du været lidt for hurtig til at hive nej-hatten langt ned i panden, kan du forklare, at du først har tid i morgen eller senere på dagen.

Smid ’people-pleaseren’ på porten

Det lyder som en dårlig selvhjælpsbog, men faktisk er det vigtigt at føle efter, om man giver for meget af sig selv.

It-professionelle er i høj kurs. Udnyt mulighederne - se dem nu.

Mange mennesker vil gerne gøre deres kolleger glade. Desværre kan drivet til at ’please’ andre ende med, at man mister pusten. Mærk efter og sig fra, hvis du ikke har overskuddet. De fleste respekterer desuden folk mere, som tør stå op for sig selv.

Spark bolden videre

En nem måde at aflaste sin egen arbejdsbyrde på er at lade andre tage over. Dedikerede arbejdsheste kan have svært ved at overrække kollegerne arbejdsteten, men det kan være nødvendigt. Hvis man jonglerer for mange projekter i luften, vil nogle af dem falde til jorden.

Desuden har dine kolleger kvalifikationerne til at føre holdet i mål.

Du behøver ikke altid sige ja til opgaver, chefen kaster din vej. Drag nytte af, at du er en del af et team. Uddelegér.

Artiklen er inspireret af det amerikanske karrieresite The Muse.

Seneste job

LEAN & Performance Excellence Engineer Corning Optical Communications ApS
Vej- og anlægsingeniører Via Trafik Rådgivning A/S
Two Business Analysts DONG Energy A/S
Sagsbehandler til TACP Forsvarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelse (FMI)