Sådan siger du farvel til den uundværlige medarbejder

En kikset offboarding kan resultere i at kritisk viden forsvinder permanent fra organisationen. Det kræver en nøje gennemtænkt plan at undgå, understreger professor i virksomhedsadministration.

Når man mister en vigtig medarbejder i virksomheden, er det essentielt at være opmærksom på den vigtige knowhow, som aldrig har været dokumenteret andre steder end i den ansattes hukommelse.

»Det er de mennesker, der har en så stærk lokal viden og er så værdifulde, at de bliver næsten uerstattelige,« forklarer Dorothy Leonard, professor fra Harvard Business School i et interview med Harvard Business Review.

Hold øje med dit næste job på Jobfinder. Tjek mulighederne her

»Du kan ikke klone den pågældende ansatte, men du kan starte med at identificere personens opførsel, tankemønstre og procedurer, der har gjort den pågældende til en vigtig beslutningstager,« uddyber Leonard. Derefter må man udarbejde en plan for at få overført så meget viden som muligt til en afløser.

Det er alfa og omega at motivere den afgående medarbejder til at samarbejde om overgangen. Hvis personen er stærkt utilfreds med virksomheden, vil det altid være den største udfordring. Andre gange handler det ifølge Leonard udelukkende om at bevidstgøre medarbejderen om den kritiske viden, som er indlejret i daglige rutiner.

Læs også: Syv tegn på, at du snart bliver fyret

En leder vil ofte bede om at få udarbejdet en rapport, der skal udpensle al relevant viden, men det er sjældent realistisk at blive færdig med en sådan rapport, fordi offboarding tit er en kaotisk proces, hvor flere projekter skal afsluttes hurtigt. Det kan derfor være mere effektfuldt at gå i dialog og få den afgående medarbejder til at forklare sin arbejdsgang, derunder hvor han får viden fra, og hvilke kolleger han sparrer med.

Da det er ikke alle, der er lige gode til at sætte sig i rollen som underviser, bør lederen eller en kollega tage rollen på sig som facilitator af videndelingen og sikre en god overgang.