Robot-studerende: »Jeg vil have hænderne i virkeligheden«

Uddannelsen til civilingeniør i robotteknologi er blevet så populær, at Syddansk Universitet har været nødt til begrænse optaget i år.

128 procent. Så meget er optaget på uddannelsen til civilingeniør i robotteknologi steget siden 2007. Derfor må Syddansk Universitet, SDU, i 2015 for første gang begrænse antallet af nye studerende på linjen.

Sidste år startede 57 studerende. I 2007 var antallet bare 25. Stigningen skyldes ifølge studievejleder ved ingeniøruddannelserne på SDU, Dorte Frølund Kromann, at de unge får øjnene op for uddannelsen i takt med, at efterspørgslen fra arbejdsmarkedet stiger.

Læs også: »Alternativet var at flytte produktionen til Slovakiet«

»Arbejdsmarkedet søger flere ingeniører til at skabe og optimere de intelligente løsninger, som gør, at Danmark kan konkurrere inden for eksempelvis produktion og velfærdsteknologi,« siger hun.

Undersøgelser fra blandt andet Ingeniørforeningen har vist, at der især for små- og mellemstore virksomheder er et enormt potentiale i at øge automatiseringen i produktionsprocesser for at kunne konkurrere med udlandet.

»Og i den forbindelse er der brug for ingeniørerne til at tænke innovation og optimering, «siger Dorte Frølund Kromann.

Robotteknologi er fremtiden

En af dem, der snart er klar til arbejdsmarkedet, er 10. semesterstuderende Mathias Flindt, der lige nu sidder dybt begravet i sit speciale om kunstig intelligens og sensorteknologi. Når det er afleveret, kan han kalde sig civilingeniør i robotteknologi. Vejen dertil har dog ikke været snorlige.

»Først læste jeg matematik og økonomi på Københavns Universitet i et år, men det blev simpelthen for tørt og for upraktisk. Jeg søgte noget, hvor jeg fik hænderne ned i virkeligheden,« siger han.

Læs også: Forsker: Det nytter ikke bare at anskaffe sig en robot

Han var interesseret i matematik, men vidste intet om robotteknologi. Alligevel rev han rødderne op i København, flyttede til Odense og startede på ingeniøruddannelsen.

»Jeg kan ligeså godt være ærlig: Jeg anede ikke, hvad hårdt studiearbejde var, og det gik bare ikke godt i starten.«

Karaktererne var ikke gode, og i starten overvejede han, om han havde valgt det rigtige. Men i stedet for at droppe ud, brugte han nederlagene som motivation til at arbejde hårdere. Han havde nemlig fundet en uddannelse, som indeholdt de elementer, han eftersøgte:

Teknisk og naturvidenskabelig viden kombineret med praktiske elementer som gav ham erfaring med arbejdsmarkedet. Samtidig ville han med uddannelsen sikre sig gode jobmuligheder og løn.

»Det gælder selvfølgelig for alle ingeniøruddannelser. Men uddannelsen i robotteknologi er virkelig fremtiden,« understreger han.

Lignende uddannelser kommer til

Siden Mathias Flindt startede på uddannelsen som civilingeniør i robotteknologi er lignende uddannelser kommet til:

»Vi startede med robotteknologi, men fandt hurtigt ud af, at arbejdsmarkedet havde brug for flere, der forstår sig på forskellige former for automatisering. Så oprettede vi først uddannelsen som civilingeniør i velfærdsteknologi, dernæst softwareteknologi, og flere kommer sikkert til,« siger Dorte Frølund Kromann.

Det handler om at være med til at forme og designe fremtiden, og for Mathias Flindt er karriereønskerne drevet af troen på, at han kan bruge sin uddannelse til at gøre fremtiden bedre. Han er blandt andet inspireret af et projekt i Afrika, hvor droner bruges til at uddele medicin på ufremkommelige steder.

»Jeg vil gerne være med til at indføre robotteknologi, der hvor løsningerne ikke umiddelbart er at finde, eller hvor de økonomiske eller menneskelige omkostninger er for store. Jeg kunne også forestille mig at arbejde med at optimere landbruget, så vi bliver bedre til at udnytte ressourcerne til et stigende antal munde at mætte,« siger han.

Mathias Flindt er kommet langt fra den usikkerhed, der prægede starten af hans uddannelse. Han arbejdede hårdere, fik mere selvtillid og på karaktersiden vendte bøtten omkring bachelorprojektet, hvor han havde tro nok på sig selv til at gøre tingene på egen måde.

Normalt afleverer den studerende en skriftlig rapport som en del af sin bacheloropgave. Mathias Flindt valgte i stedet at aflevere sine projektresultater som en videnskabelig rapport. Han fik 7.

Ifølge de seneste tal fra 2013 var 92 procent af nyuddannede civilingeniører i job inden for seks måneder efter deres dimission.

Seneste job

.Net developers Bloom ApS
Service Engineer MAN Diesel & Turbo