Psykologer slår fast: Godt arbejdsmiljø gavner bundlinjen

Flere undersøgelser om arbejdsmiljø understreger betydningen af en tillidsfuld og venlig leder. Således kan måling af hjerneaktiviteten påvise forskellen på en empatisk og en stressende leder, viser et studie, som Harvard Business Review citerer.

Alt for mange virksomheder prøver fejlagtigt at motivere deres ansatte gennem skarp konkurrence og disciplin. Ved at stresse sine ansatte kan man ikke undgå at øge udgiften til flere sygemeldinger og arbejdsskader. Det fremhæver Videnscenter for Arbejdsmiljø på deres hjemmeside med henvisning til en artikel fra Harvard Business Review.

Se de seneste jobudbud på Jobfinder.

Virksomheder med et stressende arbejdsmiljø har 50 pct. større udgifter til sygefravær ifølge en canadisk undersøgelse. På Karolinska Institutet i Sverige har en undersøgelse af 3.000 ansatte påvist, at der er en tydelig sammenhæng mellem ledelsesstrategi og hjertesygdomme blandt medarbejderne. Dette påvirker især ansatte, der er i bunden af virksomhedens hierarki.

Tillid og positiv psykologi er vejen til at forbedre bundlinjen ifølge forskerne bag artiklen i Harvard Business Review. Det handler om ledelse, men også de sociale netværk mellem kolleger.

Læs også: Sådan tackler du medarbejderens brøler – med et venligt ord

Chefers personlighed påvirker i høj grad de ansattes psykiske velvære. Ved at måle på hjerneaktivitet har psykologer påvist virkningsgraden af at have en empatisk eller stressende leder.

En anden vigtig faktor er at opfordre til åbenhed om udfordringer. Medarbejdere skal have tillid til at kunne spørge om hjælp, når de støder på problemer. Dette er også essentielt for, at medarbejdere tør eksperimentere, hvilket er nødvendigt for at udvikle virksomheden.

Læs også: En god chef er det bedste værn mod stress

Seneste job -