Firmaforsøg: Tvungen ferie hver 7. uge fører til bedre præstationer

Amerikansk firma har forsøgt sig med obligatorisk ferie for medarbejdere. Konceptet har mindsket stress og forhøjet arbejdsglæden og produktiviteten.

Forestil dig et scenarie, hvor din chef tvinger dig til at tage fri hver syvende uge for at gå på betalt ferie. Det lyder uhørt, men for en mindre amerikansk virksomhed har det været realiteten siden april.

Reglerne for ferie er lige til: Du må ikke besvare opkald på firmamobilen. Du må ikke reagere på mails. Og du må slet ikke sætte benene på din arbejdsplads. Bryder du et af principperne, ryger din betalte ferie.

Søger du nye faglige udfordringer? Se dine muligheder på Jobfinder.

Formålet med den obligatoriske ferie er at lade medarbejdere og ledere slappe helt af – uden skyldfølelse over ikke at være på arbejde.

Det skriver Harvard Business Review, som er et amerikansk medie, der dækker forskning inden for arbejdsmiljø, ideudvikling og meget mere.

Resultatet var flere smil og bedre ideer

Mange vil umiddelbart føle, at tvungen ferie har den modsatte effekt. Men et forsøg hos SimpliFlying, et amerikansk konsulentbureau for luftfartsbranchen, peger på flere fordele.

Kreativitet, glæde og produktivitet blandt medarbejderne steg for alle som følge af den bundne ferie.

Størst gevinst var der inden for kreativiteten og arbejdsglæden, viser undersøgelsen, der er baseret på løbende vurderinger af ansattes performance siden april.

Spændende jobtilbud inden for ledelse og strategi. Er du den rette til jobbet?

»Vi har nu hver især haft mindst fire ferieuger, og resultaterne har været intet mindre end spektakulære,« skriver administrerende direktør i SimpliFlying Shashank Nigam i en blog på virksomhedens hjemmeside og fortsætter:

»Individuelle produktivitetsniveauer skyder op i ugerne efter pausen for os alle, kreativiteten forbedres sammen med teamwork, og hver enkelt af os er gladere, når vi kommer tilbage på arbejde.«

Virksomhedens medarbejdere brugte deres tvungne feriedage på alt fra at rejse til at genoptage gamle hobbyer eller tillære sig nye kompetencer som eksempelvis at male eller spille guitar. Aktiviteter, som deltagerne i forsøget, næppe vil have kastet sig ud i uden den forpligtende ferie.

Kritik af konceptet

I evalueringen af forløbet var der imidlertid enkelte kritikpunkter, som er værd at nævne. De ansatte oplevede, at frekvensen med hver 7. uge var for ofte.

Specielt i en mindre virksomhed er det besværligt at organisere, uden at det påvirker den daglige arbejdsrytme. I stedet har SimpliFlying ændret frekvensen til hver 8. uge efter forslag fra de ansatte.

Behov for dygtige ingeniører inden for drift og tilsyn. Tjek Jobfinder.

Derudover erfarede firmaet, at teams skal koordinere deres fraværsdage, så de ikke ligger oven i hinanden. Flere uger i træk, hvor minimum en fra et hold er på ferie, begrænser effektiviteten og øger risikoen for fejl.

Som udgangspunkt kræver feriestrukturer som denne omfattende planlægning, og derfor kan det være svært at overføre til store virksomheder med flere hundrede eller tusinde medarbejdere. Virksomheden SimpliFlying råder over cirka 10 ansatte.

Flere ferieforsøg i andre former

Tidligere eksperimenter med ferie har haft varierende succes. Amerikanske selskabsgiganter som Netflix, Twitter og Adobe har eksempelvis gjort det muligt at tage så mange feriedage, som medarbejderne har brug for.

Dog har det forlydt, at mange ansatte i sidste ende ikke tør tage mere ferie. Det sociale pres på arbejdspladser for at stå til rådighed for virksomheden er flere steder for voldsomt til, at ordningen reelt set benyttes.

Det vrimler med spændende job for it-professionelle. Find jobbet for dig.

Hvis ikke dine kolleger rejser på månedlig ferie, er du altså tilbøjelighed til ikke at gøre det heller.

Grafisk designer og medstifter af virksomheder Sagmeister & Walsh Stefan Sagmeister har ligeledes forsøgt sig med et lignende feriekoncept, som dog strækker sig over noget længere perioder. Medarbejdere i firmaet får fri i et helt år hvert syvende år. Virksomheden lukker simpelthen i 12 måneder for at give ansatte mulighed for at genoplade og lade kreativiteten blomstre.

Ifølge Stefan Sagmeister er et års frihed nok til at skrabe inspiration sammen til de kommende syv års arbejde med ideer og kreativitet. Simpliflying ferieforsøg var inspireret af Stefan Sagmeisters TED Talk, som kan ses her.

Seneste job

Commercial Sales Specialist Role Swire Blue Ocean A/S
Data Manager Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES)
Anlægsingeniører/Senior Civil Engineer Arup & Partners Danmark A/S
MSSQL administrator Sundhedsdatastyrelsen