Fem tip til at gå fra arbejde med et smil

Foto: gstockstudio/Bigstock

Det er vigtigt at gå fra arbejde i godt humør. Både for at have mere overskud og nyde dit arbejde mere. Jobfinder har fem råd til at gå glad fra arbejde hver dag.

Forlader du firmaet med sammenbidte tænder og spændte kæbemuskler kan du risikere at hive vreden med hjem til familien eller vennerne.

Selvom det ikke behøver at være så slemt, kan en hverdag på arbejdet gå de fleste på nerverne, så det er vigtigt at vide, hvordan man kan vende vreden til glæde.

Der findes heldigvis små kneb til at løfte mundvigene opad, inden du smutter fra arbejdspladsen.

Nye jobtilbud hver uge. Tjek Jobfinder.

Den anerkendte amerikanske coach, Deborah Bright, har delt hendes bedste råd med Harvard Business Review, og nu deler Jobfinder dem med dig.

Fiks småting

Lige inden du tager fra arbejde, kan du lynhurtigt krydse et par opgaver af to-do-listen. For eksempel kan du svare på et par mails, eller foretage et halvvigtigt opkald.

Stor efterspørgsel på it-udviklere. Se dine muligheder.

Det giver dig både mindre arbejde dagen efter, og du får følelsen af at have udrettet noget. Trods en udmattende arbejdsdag skader det ikke at slutte arbejdsdagen af med en sikker sejr.

Selv små sejre kan have en positiv effekt på dit humør.

Udnyt vanens kraft

Vane kan være en kraftfuld fjende eller en fantastisk ven. Når det kommer til dine sidste minutter på arbejde, kan du drage nytte af vanens kraft.

Design- og udviklingsingeniører er fortsat i høj kurs. Find dit drømmejob.

Det kan hjælpe dig med at koble af og skifte til familie- eller fritidsgear.

Du kan for eksempel ringe hjem, låse døren til dit kontor eller gå en bestemt vej over til bilen. Bare du etablerer en vane, som du kan afslutte hver dag med.

Del kun positive historier

Når du kommer hjem fra arbejde, er det fristende at lade frustrationerne få frit løb. Chefen var en nar, og dine kolleger fyrede dårlige jokes af på din bekostning.

Stort behov for fagfolk inden for drift og tilsyn. Se dine muligheder.

Men fremfor at fortælle konen og børnene, hvor forfærdelig din dag har været, skal du prøve at dele gode oplevelser.

Fortæl om de små sejre, du har opnået i stedet. Det kan bidrage til at gøre dig selv i bedre humør. Du bør også opfordrer familien til at gøre det samme. Flere positive historier over middagsbordet kan sjældent skade.

Mor, arbejder ikke på din arbejdsplads

Der kommer ingen og fjerner dine bunker af papirer og mapper fra dit skrivebord. Du møder ind til præcis det samme uoverskuelige syn dagen efter.

For at gøre morgendagen et hak bedre kan du derfor rydde lidt op, fjerne de tomme kaffekopper og de dagsgamle madrester. Det ser bedre ud over for chefen, og du fremstår, som en organiseret og struktureret medarbejder.

Behov for dygtige rådgivere og konsulenter. Find dit drømmejob.

Muligvis gør det det dig gladere at få et rydeligt bord at møde op til, og oprydningen kan således være en nyttig vane at tilegne sig, som beskrevet tidligere.

At rydde op kan måske endda være med til at løfte noget af presset, der tynger dine skuldre fra morgenstunden.

To-do-liste

Et klassisk råd er at skrive en to-do-liste. Og der er en grund til at tippet går igen. Det har nemlig en beroligende effekt at vide, hvad du skal gå i gang med den efterfølgende dag.

Du slipper for at dvæle ved tanken om arbejde, når du får fri, og du giver dig selv en nemmere start på dagen.

Derfor bør du prioritere dine opgaver på listen, så du kan tage fat på de vigtigste først.