Er din chef en dårlig leder? Fem tegn på håbløs ledelse

Dårlig ledelse får en stor del ingeniører til at skifte job. Fem kendetegn afslører, hvorvidt din leder er en ringe chef.

Vrede chefer og inkompetente ledere kan gøre hverdagen på enhver arbejdsplads til et helvede for ansatte.

Dårligt førerskab tvinger medarbejdere til at søge nye græsgange og forringer den daglige præstation på arbejdspladsen.

Masser af nye job hele tiden. Tjek Jobfinder.

Faktisk peger 52 pct. af IDA-medlemmerne i en undersøgelse udført af Ingeniørforeningen på, at den primære årsag til deres jobskifte skyldes ringe ledelse.

Baseret på års arbejde med ledelsesfeltet og fortællinger fra medarbejdere, der føler sig demotiverede af inkompetente chefer, kommer Anita Mao, lektor på Roskilde Universitet, med fem træk, der kendetegner dårlig ledelse.

Det skriver Væksthus for Ledelse, som er et samarbejde mellem arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer, der forsøger at styrke ledelse i kommuner og regioner.

1. Illoyalitet

Hvis din chef altid taler i resultater og kun fokuserer på ledelsens målsætninger, glemmer han ofte medarbejderen. Men uden de ansatte til at dreje tandhjulene kører maskinen ikke, og derfor er det afgørende at pleje mennesket bag medarbejderen.

Design- og udviklingsingeniører i stor efterspørgsel. Find den rette stilling.

Krydspresset mellem ledelsens krav og de ansattes forventninger må altså ikke kun hælde til cheftoppens side. Fokuserer man udelukkende på resultater og effektiviseringer kan konsekvensen være den modsatte, forklarer lektor Anita Mao.

»Den leder, der altid er optaget af ledelsessystemets sprog, krav og forventninger og derfor overser medarbejdernes hverdagsforventninger og behov, gør livet surt for medarbejderne og på den lange bane sig selv,« uddyber hun.

2. Manglende respekt

Som leder er det vigtigt at uddelegere ansvar til sine medarbejdere. Det viser respekt og lader folk i organisationen vide, at chefen stoler på deres dømmekraft.

Opfører din leder sig som en overbeskyttende mor eller far, der ikke vil lade dig tage ansvar for dine opgaver, falder motivationen ofte.

Mange mennesker kan lide at være ansvarsfulde og være problemløsere. Men hvis folk ikke får lejlighed til at bruge deres evner, mister de i sidste ende respekten for den chef, som undgår at uddele ansvar.

Kort sagt: De fleste voksne mennesker bryder sig ikke om at blive behandlet som børn.

3. Glemmer holdindsatsen

En leder kan ikke levere uden et hold af medarbejdere. Chefer, der lader som om, de altid ved bedst og altid tager æren for en holdindsats, fremprovokerer som følge lavere arbejdsmoral.

Derfor bør en dygtig leder gøre en dyd ud af at værdsætte de ansatte under ham eller hende.

Spændende projektstillinger. Find drømmejobbet nu.

Gevinsten er en bedre holdfølelse og potentielle bedre resultater. Ledere skal for eksempel undgå udtryk som ”mine medarbejdere” eller ”mit budget”. Det signalerer, at lederen mener, at medarbejderne er til for at løfte ham til succes. Og det demotiverer mere end det motiverer.

Derudover bør en chef skabe de rette rammer for de ansatte, og for at arbejdet forløber med et minimum af forhindringer.

4. Dårlig attitude og tavshedskultur

Din chefs humør, talemåder og ikke mindst attitude betyder meget for ansatte i virksomheden.

En kølig, afvisende chef, én der bager lidt for meget på medarbejderne eller én som mener, at han er guds gave til virksomheden, kan alle forurene ethvert arbejdsmiljø.

At skabe frustration og irritation blandt staben er således en sti til større kriser på arbejdspladsen.

Ingeniørjob inden for drift og tilsyn. Tjek dine muligheder.

Mange tør desuden heller ikke tale åbent om deres chefs kritisable adfærd. Det ender i en tavshedskultur, hvor problemerne officielt fejes under gulvtæppet, mens medarbejdere uformelt diskuterer kritikpunkterne. Problemet er dog, at intern kommunikation mellem ansatte næppe løser den haltende ledelse.

Manglende og løbende dialog mellem medarbejdere og chefer kan således føre til, at arbejdspladsens problemer ikke tages alvorligt.

Uden åben samtale stemmer forventningerne til arbejdsindsats og – miljø ikke overens mellem ledelsen og arbejdstagerne.

5. Undervurderer arbejdslysten

Sætter en chef spørgsmålstegn ved medarbejdernes engagement og velvilje til at yde for virksomheder, skyder man arbejdslysten i sænk med det samme.

»Den ledelse, der i bund og grund er i tvivl om, hvorvidt medarbejderne er ansvarlige og er interesserede i, at arbejdspladsen fungerer bedst mulig, sår mistillid og mødes med mistillid,« afslutter Anita Mao.

Seneste job

Algorithm Development Engineers Fingerprint Cards AB
Nyuddannet Udvikler Netcompany A/S
Developers med erfaring Netcompany A/S
Software ingeniør Weibel Scientific A/S