Det bør du forberede dig på inden MUS-samtalen

Stiller du dig selv disse tre spørgsmål forud for MUS-samtalen, stiger sandsynligheden for, at du kan opnå aftaler med din leder, der sikrer dig faglig udvikling

Der findes én sikker regel for MUS-samtaler: Forberedelse fremmer udbyttet. Har du taget dig tid til at gennemtænke samtalen og formuleret for dig selv, hvad du gerne vil opnå, øger du chancen for, at du og din leder i samarbejde kan nå frem til gode aftaler for din fremtidige faglige udvikling. Men hvad er det helt præcist, du skal have reflekteret over, inden du sætter dig ind til samtalen?

Jeanette Svendsen, karriererådgiver i Ingeniørforeningen, anbefaler, at du stiller dig selv tre spørgsmål som del af din forberedelse:

  1. Hvad er kerneydelsen i din virksomhed og i din afdeling?
  2. Hvad skal du bidrage med for at være en succes?
  3. Hvor vil du gerne bevæge dig hen rent fagligt

Drømmer du om en lederkarriere? Tjek de nyeste stillinger inden for ledelse på Jobfinder

Svarene på disse spørgsmål rummer vigtig viden i forhold til, hvordan du skal gå ind i samtalen med din leder, forklarer Jeanette Svendsen. Hun opfordrer til at betragte MUS-samtalen som den årlige mulighed for at opnå lederens støtte til egen faglige udvikling - som for eksempel efteruddannelse eller nye typer af opgaver.

»Under MUS-samtalen har du chancen for at indgå aftaler, der kan øge din markedsværdi. Og kan du argumentere med, at dine faglige ønsker for fremtiden bidrager til virksomhedens kerneydelse, er der større sandsynlighed for, at du vil blive lyttet til. Den bedste argumentation sker som regel i forhold til bundlinjen,« fastslår Jeanette Svendsen.

Læs også: Ugens it-job: It-arkitekt til dansk Gazelle-virksomhed

Som medarbejder bør du derfor sætte dig i lederens sted og forsøge at formulere din personlige karriereudviklingsstrategi, så den harmonerer med lederens. Find en fællesnævner, der tilgodeser egne og virksomhedens behov. Vil du gerne inddrages i nye typer af samarbejder, kan du argumentere for, at det styrker det tværorganisatoriske samarbejde og den interne videndeling. Stræber du derimod efter at få lederens accept af en specifik type efteruddannelse, bør du præcisere, hvordan netop den type efteruddannelse kan bidrage til udviklingen af virksomhedens services og produkter.

»Handler det om efteruddannelse, bør du desuden kunne foreslå et specifikt kursus, så lederen med det samme kan forholde sig til både pris og længde. Det giver lederen et konkret udgangspunkt for at vurdere, om det passer ind i afdelingens overordnede strategi,« påpeger Jeanette Svendsen.

Forudsætningen for en konstruktiv MUS-samtale er, at man sammen med sin leder kigger tilbage på året, der er gået, og i fællesskab gør status. I den sammenhæng er det en god idé at have forberedt sig på, hvordan man vil synliggøre sine resultater. Det er afgørende at kunne dokumentere sin arbejdsindsats i årets løb, og i den forbindelse kan en logbog, der udfyldes løbende hen over året, være til stor hjælp, forklarer Jeanette Svendsen.

Læs også: Ugens job: Kan du lide at blive udfordret på din kreativitet?

»Mange glemmer, hvilke resultater de har opnået i året, og det svækker deres forhandlingsposition under MUS-samtalen. Vil du have lederens opbakning til din egen faglige udvikling, bør du kunne synliggøre din succes. En leder vil altid være mere tilbøjelig til at efterkomme den succesfulde medarbejders faglige ønsker end ham, hvis resultater er uklare,« påpeger Jeanette Svendsen.

Seneste job -