9 gode råd til at overbevise andre

Succes på jobbet handler i høj grad om at få dine omgivelser til at være enig med dig. Men nogle gange går det ikke så let, og så er det godt at vide, hvordan man lettest overbeviser andre

Du har allerede regnet ud, hvad der er det rigtige at gøre. Nu skal du bare have dine kunder, samarbejdspartnere, kolleger og chefer til at købe din ide.

Og modsat, hvad du måske tror, får du ikke opbakning alene ved at fremlægge de objektive fakta. Du skal samtidig kende de gode måder at fremlægge dine fakta og data på.

Business Insiders karrieresider har oplistet ni gode metoder til lettere at få andre til at bakke dig op.

1. Brug billeder

Billeder siger mere end tusind ord, og de behøver ikke en gang være specielt fancy. Et studie som Dartmouth University's Brendan Nyhan og Georgia State's Jason Reifler netop har offentliggjort viste, at simple grafikker er meget bedre til at overbevise en skeptisk målgruppe om et kritisk budskab end en nedskreven opsummering over alle fordelene ved en bestemt ide.

Så har du muligheden, så forsøg at understøtte dine pointer med nogle visuelle grafikker. Fordelen er, at billeder og ikke ord er hjernens oprindelige modersmål.

2. Få folk til at føle sig godt tilpas

De mennesker, vi kan lide, har vi lettere ved at lade os overbevise af.

Derfor er det en god ide at bruge tid på at få de mennesker, der skal overbevises, til at føle sig godt tilpas i vores selskab. Det kan du blandt andet gøre ved at tale roligt og venligt, ved at smile og holde øjenkontakt (men ikke for længe for så bliver det lidt skræmmende).

3. Vær velklædt

Du skal selvfølgelig ikke møde op i smoking eller på anden måde være for meget, men du skal klæde dig pænt på, når du skal overbevise andre. Gerne i samme stil som dem, du skal overbevise, men på den pæne side. Hvis du møder frem i krøllet og nusset tøj skaber det modvilje.

Dit kropssprog er også vigtigt i den sammenhæng. Hvis du ser ud som om, du ikke selv tror på det, du skal præsentere, men hellere ville være et andet sted, så stopper festen lige dér. Så tror ingen andre på det.

4. Gentag dig selv.

Du skal selvfølgelig ikke lire en indøvet sætning af igen og igen, men udvælg dine vigtigste pointer og gentag dem på forskellig måde.

Så i stedet for at præsentere alle din mange stærke pointer i en lang maskingeværsalve, som ingen kan huske bagefter, så koncentrér dig om de vigtigste og gentag dem, så modtagerne får mulighed for at lade dem sive ind og lade sig overbeivse.

5. Få folk til at hjælpe dig

Modsat hvad du måske tror, så vil langt de fleste mennesker gerne hjælpe andre. Og hvis du kan overbevise dem om, at de kan hjælpe dig med at nå et godt resultat, så er de mere lydhøre.

Og du kan passende starte ved selv at være den hjælpende type. Når nogle er blevet hjulpet af dig, føler de selv en større lyst til at gøre dig en tjeneste og hjælpe. Det er aldrig dårligt at have nogle tjenester til gode.

6. Undgå piveri og trusler

Når du skal overbevise nogen, kan man let komme til at virke tiggende eller truende. Det er en dødssejler. Folk får det ikke godt, hvis de føler, at du prøver at få dem til at støtte dig af medlidenhed eller frygt.

Find i stedet en balance, hvor du nok er kraftfuld i din argumentation, men på en åben og ærlig og høflig måde

7. Vis din værdi

Hvad er det, der gør guld og diamanter værdifulde. Sjældenheden.

Ifølge the American Psychological Association er Sjældenhed en nøgle til overtalelse.

Mennesker har tendens til at mene, at det, der forekommer sjældent og er usædvanligt, har højere værdi. Prøv at tænke på, om der er noget i dine argumenter, der er usædvanligt eller sjældent. Det vil gøre sig godt som en del af at overbevise tvivlere.

8. Få andre til at gøre dig tjenester

Mennesker har det godt med at gøre noget for andre, så pudsigt nok er der tendens til, at mennesker bedre kan lide dig, hvis du har mulighed for at hjælpe dig.

Fænomenet hedder "Ben Franklin-effekten", fordi det var en af USAs store helte, Benjamin Franklin, der udtalte, at "han som en gang har gjort dig en tjeneste er mere klar til at gøre dig endnu en end han, som du har gjort en tjeneste".

Så kan du bringe dig i en position, hvor andre gør tjenester for dig, så er du faktisk godt i gang.

9. Fortæl en historie

Vi er følelsesvæsener, så selv om data og fakta er afgørende, skal du tale til menneskers følelser, hvis du vil være virkeligt overbevisende.

Det betyder, at du skal finde en overbevisende måde at formidle dine tanker på i form af en historie, der for eksempel handler om, hvad din ide kan betyde for nogle konkret mennesker - enten hvad det har betydet eller vil betyde nu og her eller i fremtiden

Seneste job

Superintendent Engineer MAN Diesel & Turbo
Two Business Analysts DONG Energy A/S
Test specialister til verdens førende anlæg Fonden Lindø Offshore Renewables Center
Konstruktør - Ingeniør Kommune Kujalleq