15 ting, du skal lære, inden du bliver 30

En sprudlende karriere afhænger ikke kun af din faglige kunnen, men også at du mestrer en række menneskelige egenskaber, som du skal lære, mens du er ung. Og de ældre, der ikke fik det hele med, kan med fordel starte her

De fleste unge mennesker bruger en stor del af deres 20'ere på at uddanne sig. Det vil sige at tilegne sig en faglig kunnen, der skal danne basis for deres arbejdsliv, når det bliver alvor.

Find dit drømmejob her

Men ifølge Shana Lebowitz, skribent på The Business Insider, er der yderligere en række kompetencer, som er nødvendige at lære, mens man er ung, for at få den bedst mulige karriere. Og lad os på Jobfinder tilføje, at mangler du nogle, så er det på høje tid, at du bliver fortrolig med disse grundlæggende menneskelige evner:

1. At være ærlig

Barndommens små løgne må ophøre, og du må stå ved dig selv - uden undskyldninger og fordrejelser. Kommer du for eksempel for sent til en aftale, så lad være med at give DSB og trafikken eller dine umulige børn (eller deres pædagoger) skylden. Sig undskyld - og er der behov for en forklaring, så erkend, at du planlagde for dårligt.

2. At modtage kritik

Det er aldrig sjovt at få at vide, at du har gjort dit arbejde for dårligt eller forkert eller bare for ineffektivt. Og det er fristende refleksmæssigt at afvise eller helt ignorere dine kritikere.

Men ønsker du at vokse og blive stærkere, skal du kunne lytte til kritik og reflektere over den. Der er altid en grad af sandhed i enhver kritik, og uanset hvor eller hvem kritikken kommer fra, skal du reagere positivt og imødekommende. Vid, at kritik en del af alles arbejdsliv.

3. At starte en interessant samtale

Evnen til at kunne få gang i en spændende ordveksling er en af de mest undervurderede evner overhovedet. Og specielt generte og indadvendte mennesker - og dem er der flere af, end man tror - er udfordret ved tanken om at skulle åbne munden først.

Men kan du åbne for en interessant dialog, har du større chancer for at få venner eller nye kontakter i dit netværk - eller blot ny viden inden for et bestemt område.

4. At bede om det, du vil have

Mange har svært ved at spørge om hjælp eller bede om tjenester eller direkte fortælle, hvad de ønsker. Og det er ofte frygten for at få et nej eller en afvisning, der holder os tilbage. Men hvis du aldrig beder om nye opgaver, efteruddannelse, højere løn eller forfremmelser, får du det højst sandsynligt heller aldrig.

Måske kræver det lidt øvelse, men så øv dig der, hvor et nej gør mindst ondt - for eksempel om du kan få rabat på dine sko eller få et par strømper med. Den lære, som de bramfri for længst har tilegnet sig, er, at det kan være svært at få et nej.

5. At holde sine løfter

Stå ved dit ord. Det er en af de vigtigste menneskelige egenskaber. Har du lovet noget, så hold det.

Hvis du bryder dine løfter, mister mennesker gradvist tillid til dig, og det kan over tid gøre ubodelig skade for dit ry og rygte.

6. At kommunikere effektivt

Uanset hvad dit faglige område er, skal du altid arbejde med at forbedre den måde, du taler og skriver på. Jo bedre du bliver til at kommunikere, desto større muligheder er der, for at du får folk til at bakke dig og dine ideer op.

Du kan øve dig på de talrige møder, som du uundgåeligt kommer til at deltage i. Når du får ordet, så tag for eksempel en dyb indånding, inden du taler, og tal eventuelt lidt langsommere end du plejer - eller hvis du er genert, så giv dig selv den udfordring at sige højt, hvad du tænker.

7. At være vedholdende

Her er noget, du lige så godt kan vænne dig til. Livet er ikke lutter lagkage eller en dans på roser. Du vil opleve tilbageskridt, ærgrelse og frustration - og der kommer flere af dem, i takt med at dit ansvar stiger.

Ved dagligt at udfordre dig selv og komme ud af din komfortzone vil du opleve masser af små slag, som vil gøre dig mere hærdet, til når det bliver mere alvorligt. Og det bliver det.

8. At håndtere afvisninger

Som ung i 20'erne er der som regel fart på - men forskellige job, nye oplevelser og ofte flere kærester. Og dermed også flere afvisninger, og det skal du være glad for.

Det er en utrolig vigtig evne på arbejdsmarkedet at kunne håndtere en afvisning. Uanset om den kommer fra din chef, kollega, samarbejdspartner eller kunde, vil du støde på barrierer for din buldrende fremfærd. Og du skal kunne rejse dig og børste støvet af og komme videre.

9. At lære af livet

Det er ikke kun, når du sidder på skolebænken eller får nye procedurer og arbejdsmetoder forklaret, at du lærer. Det gør du hele tiden, hvis du holder øjne og ører åbne.

Vær åben over for at der er lærdom at hente i alle situationer. Og søg konstant efter at bliver klogere - også selv om det er på områder, som ikke direkte har med din professionelle faglighed at gøre.

10. At acceptere forandringer

Selv om du godt ved, at verden ændrer sig, så fatter du ikke, i hvor stort omfang det kommer til at ske. I hvert fald ikke hvis du er som mennesker flest.

Derfor er langsigtede planer tæt på håbløse projekter. I stedet skal du sørge for at holde retning mode noget, som interesserer dig og så være åbne for ændringer af kursen, der uundgåeligt vil ske. Som John Lennon sang til sin søn i Beautiful Boy: "Life is what happens to you, while you are busy making other plans."

Med andre ord: Forvent det uventede.

11. At beslutte dig

Hver eneste beslutning i ethvert menneskes liv betyder, at andre muligheder lukker. Derfor har mange tendens til at være ubeslutsomme, for hvis nu en anden løsning vil vise at være bedre.

Du skal lære at træffe en beslutning - at kunne sige, nu har jeg informationer nok til at kunne træffe mit valg. Og hvis ikke du vælger, vil andre ende med at vælge for dig. Ellers må du ty til den berømte pistol-test. Forestil dig, at en holder en ladt pistol mod din tinding og giver dig 15 sekunder til at træffe en beslutning. Så vil du forstå, at det ikke behøver at være så svært at beslutte sig.

12. At kunne sælge dig selv

Du skal kunne gøre dig attraktiv over for andre i arbejdslivet. Du skal sikre dig, at andre ved, hvad du kan, hvad du står for, og hvad dine største styrker er. De skal vide, hvad de får af fordel ved at arbejde med dig.

Gem på dine succeser og gode fortællinger, så du kan præsentere dem, når andre - måske en fremtidig arbejdsgiver eller samarbejdspartner - viser interesse for dig. Træn din historie, så den kan danne basis for en samtale (se punkt 3).

13. At forhandle

Du kommer til at forhandle en hel masse for at opnå de bedst mulige arbejdsvilkår og den bedst mulige karriere.

Der findes et hav af forhandlingsteknikker, som det er godt at sætte sig ind i - og du får lige et tip med på vejen fra FBI, der jo arbejder med ultimative forhandlinger så som gidseltagninger: Hvis du vil have din modpart til at sige ja i sidste ende, så skal arbejde med at få dem til at sige nej. Men på en særlig måde: Hvis du for eksempel forhandler om vilkår for et projekt, så kan du spørge din modpart, om de ønsker at projektet skal mislykkes. Svaret vil selvfølgelig være et 'nej', og så kan du starte med at skubbe på for at få flest mulige af dine vilkår igennem.

14. At lytte uden at tale

Du har fået to ører og kun en mund, så du kan lytte dobbelt så meget, som du taler, siger et gammelt ordsprog. Og sikkert er det at en af de vigtigste evner på en arbejdsplads er evnen til at lytte.

Hvis du beslutter dig for virkelig at høre efter, hvad dine kolleger og chefer siger, vil du opdage, at der flyder enormt meget viden forbi, som du ikke får fat på, hvis du ikke er en god lytter, men mest optaget af, hvad du selv har på hjerte.

15. At være tålmodig

Du skal selvfølgelig være ambitiøs og målrettet og arbejde hårdt for at nå dine mål, men vær forberedt på, at de store gevinster høstes over tid.

Et mundheld siger, at du ikke kan nå så meget på en dag, som du tror, men meget mere på et år, end du aner. Vær tålmodig - men bevar din målrettethed og dine ambitioner.

Seneste job

Senior Analogue ASIC Design Engineer Sigma Designs Technology ApS