Gå til hovedindhold
search
Projektledelse

Projektlederen skal også motivere

Motivation is the art of getting people to do what you want them to do because they want to do it.’ Dwight D. Eisenhower, general og amerikansk præsident (1890-1969)

Projektlederen har pligt til at motivere sine projektmedarbejdere!

Lad os se på nogle af de ting, som projektlederen kan gøre for at motivere:

  1. Det demotiverer, hvis projektlederen er en dårlig rollemodel Hvis medarbejderne kan se, at projektlederen er en dårlig rollemodel som leder, dvs. en person de ikke kan se op til – så demotiverer det dem. Et typisk eksempel er f.eks. en leder, der ikke forsvarer sine medarbejdere og ikke beskytter dem mod angreb. En leder, der ikke tager ansvaret og knubsene, og undlader at sikrer medarbejderne gode arbejdsbetingelser. Sådan en leder vil demotivere sine medarbejdere. En dårlig rollemodel som leder er også en person der selv mangler motivation. En opgivende leder, som på alle måder udsender signaler om, at han allerede har givet op, kan ikke motivere nogen.

  2. Det motiverer når arbejdet giver mening og der er håb De færreste mennesker har lyst til at udføre håb- og meningsløse opgaver. Nogen gør selvfølgelig hvad de bliver bedt om og betalt for, men i hvert fald de fleste danske medarbejdere har ikke nok i det, de vil også kunne se en mening, et formål. Projektlederen har derfor en stor praktisk lederopgave i at ”sælge” de opgaver han uddelegere på en god måde. Essensen er at projektlederen ikke bare skal give opgaver til sine medarbejdere, men tage sig tid til at forklare hvorfor opgaven skal gøres og hvilken betydning den har.

  3. Kommunikation kan motivere Som motiverende leder kommer man ikke uden om, at næst efter synlige resultater og succes, er kommunikation det vigtigste redskab for at motivere sine medarbejdere. Det er ikke nogen tilfældighed at verdens store ledere fra Winston Churchill til Barak Obama via deres talegaver har formået at motivere mennesker i svære tider. Der er flere forskellige medier og metoder, vi kan bruge, når vi kommunikerer. Projektlederen bør så vidt muligt benytte en kommunikationsform, der signalerer overskud og interesse for den, han kommunikerer med. En kort – stresset – telefonsamtale, der præcist holder sig til ”sagen”, en nøgtern e-mail eller SMS kan skabe demotivation, idet den efterlader spørgsmål som ”Er der noget galt?”, ”Hvad var der galt med ham?”, ”Synes han, det var et dumt spørgsmål?”, ”Hvorfor spurgte han ikke, hvordan det gik med mødet i går?”, ”Er han utilfreds med mig?” osv.

  4. Interesse og involvering motiverer Det er langtfra det samme, der motiverer alle mennesker. Nogle har det fint med kun at få sine præstationer diskuteret én gang om året, ved den årlige medarbejdersamtale. Andre skal have deres daglige dosis af ros – ellers fungerer de ikke. Udover at føle projektlederens interesse er det også vigtigt for medarbejdernes motivation at de føler sig involveret og ikke udenfor. Vi ved alle, at den træner, der kan opbygge en god teamånd på et fodboldhold eller andet sportshold, ofte også opnår gode resultater. Folk bliver motiverede af at være med i teamet.

  5. Resultater og fremgang motiverer Der er ingen tvivl om at fremgang motiverer! Hvis vi er en del af en succes, blomstrer vi op og yder vort bedste. Projektlederen skal sørge for at påpege, påskønne og fejre – også de små – succeser under vejs mod slutmålet

Om Projektledelse