Gå til hovedindhold
search
Ledelse og coaching

Kaffe på klods - et spørgsmål om tillid

En lørdag eftermiddag, da jeg kom hen til min lokale kaffemand i Fælledparken, opdagede jeg, at min mobiltelefon ikke lå i lommen. Jeg havde glemt den derhjemme. Normalt betaler jeg min kaffe via MobilePay, så jeg havde ingen kontanter eller betalingskort med. Skuffet udbryder jeg, at jeg desværre må springe kaffen over pga manglende betalings-devices. ”Ikke noget problem”, siger min kaffemand så. ”Du kan bare købe på klods og så betale næste gang, du kommer herover”. Det viser sig så, at MobilePay netop den eftermiddag er nede. Ikke bare jeg men alle hans kunder har derfor fået samme tilbud om at købe nu og betale senere, når systemet fungerer igen.

Forskellen på ja og nej

Tænk engang hvad det betyder. Tænk på alle de kunder, der ville være gået forgæves, hvis han i stedet havde sagt ”Nå men ærgerligt”.

Han havde mistet rigtig meget forretning den eftermiddag. Og en masse mennesker havde misset muligheden for at bevise, at de er til at stole på.

Lur mig, om ikke de fleste af de kunder, der fik deres kaffe den eftermiddag, har betalt efterfølgende. Lur mig, om de ikke har slået deres vej forbi flere gange efterfølgende, end de ellers ville have gjort. Og lur mig, om der ikke er andre end mig, der fortæller vidt og bredt, hvor god en kaffemand, der står ovre i Fælledparken med sin lille tuk-tuk vogn ud imod Serridslevvej!

Nu ved jeg godt, at lige præcis en kaffemand kan tillade sig denne manøvre, fordi han har en stor avance på sit salg. Han kan tåle, at ikke alle kunder kommer tilbage og indfrier deres gæld, uden at tabe penge. Ikke alle virksomheder kan det.

Jeg tænker dog, at det er et rigtig godt eksempel på, hvilken indflydelse tillid som et aktivt valg har. Det betyder noget for forholdet mellem mennesker på et meget konkret plan. Og det betyder rigtig meget for de muligheder, man skaber for sig selv og andre. Det være sig i en firma/kunde-relation, i leder/medarbejder-relationen eller kollegaer imellem.

Tillid som konsekvens eller tillid som ”come from”

Det helt store her er, at min kaffemand ikke baserer sin tillid til sine kunder på erfaring med den enkelte. Han vælger simpelthen at tro på det bedste. Tro på, at folk gerne vil betale for den vare, de får. Selv om han ikke kender dem, og selvom der er en risiko for, at nogle ikke vender tilbage.

Når jeg kommer rundt i offentlige og private virksomheder, hører jeg tit den her med, at folk skal gøre sig fortjent til ens tillid. Det betyder, at det tager noget tid at bygge den tillid op, der kræves i en given situation. Og det betyder, at et enkelt fejltrin kan fjerne den igen. Det betyder også i nogen tilfælde, at hvis en enkelt person bryder tilliden, går det ud over en masse andre, for man kan jo ikke stole på folk. Hvor meget kan man med den indstilling opnå, hvis det man laver involverer andre? Hvilket det som regel gør! Hvor mange resultater kan man skabe? Hvor mange forretninger kan man lave?

Hvad med dig?

Hvordan har du det? Vælger du at stole på det bedste i dine medarbejdere og kolleger og dermed sprede tillid og derigennem understøtte de muligheder, der ligger i det - mellemmenneskeligt og forretningsmæssigt. Eller hva´?

Helene Aalling
Om Ledelse og coaching
er direktør i firmaet Living Leadership, PCC-certificeret leder og teamcoach og har drevet selvstændig virksomhed siden 2004.