Sådan tackler du en perfektionist

Perfektionister kan være en fantastisk drivkraft på en arbejdsplads, hvis man som leder forstår at tackle dem. Tidligere HR-manager Ann C. Schødt giver her råd om hvordan.

»Jeg vil gerne have, at du afleverer et produkt af denne kvalitet tirsdag den 4. marts. Og kom lige forbi mit kontor, når du er færdig med 80 procent af opgaven.«

Sådan lyder et eksempel på, hvordan man som leder kommunikerer med en perfektionistisk medarbejder forud for en opgave. Med en konkret aftale kan man nemlig forebygge de vanskeligheder, der ofte opstår, når en perfektionist skal prioritere eller afslutte en opgave, som altid lige skal rettes en ekstra gang.

Opret en jobagent - og få besked, så snart Jobfinder har et tilbud, der passer dig

Eksemplet kommer fra Ann C. Schødt, som er HD i Organisation og Ledelse med mange års erfaring i rekruttering af blandt andet civilingeniører. I dag er hun foredragsholder, konsulent og erhvervsblogger på jp.dk.

Foto: Lasse Gorm Jensen Illustration: Lasse Gorm Jensen

Det drejer sig ikke om at styre medarbejderen eller fratage vedkommende ansvar. Det handler om, at man som leder sørger for at være klar i mælet og tager ansvar for at afstemme forventninger.

»Sørg for at fortælle, hvilke opgaver du gerne vil have medarbejderen til at lave først, og hvilke opgaver der kan vente til næste uge. Men lad være med at blande dig i, hvordan opgaverne bliver løst, fordi de i forvejen har så høj standard for kvaliteten,« siger Ann C. Schødt.

Læs også: Guide: Fem giftige holdninger, der ødelægger din karriere

De lever nærmest efter en indre ‘nulfejlskultur’. Deres system kan slet ikke bære, at der er fejl - uanset om det er egne eller andres.Ann C. Schødt, konsulent og erhvervsblogger.

Fejl distraherer

Udfordringen for perfektionisten er, at han eller hun ikke er i stand til at skelne mellem, hvad der er vigtigst. Alle opgaver er lige vigtige, og så ryger overblik og prioritering.

Perfektionister er enormt ærekære omkring deres arbejde. Det betyder, at alle detaljer skal være rigtige, og det er distraherende for dem, hvis eksempelvis en kollega laver fejl.

»De lever nærmest efter en indre ‘nulfejlskultur’. Deres system kan slet ikke bære, at der er fejl - uanset om det er egne eller andres,« siger Ann C. Schødt.

Det kan selvfølgelig være en pestilens for dem, der skal samarbejde med vedkommende, men det er i højere grad en fordel for den leder, der forstår at tackle det.

Perfektionisme er en drivkraft

»Perfektionisme er jo en fantastisk drivkraft, og det kan være utrolig beroligende for ledere at have perfektionistiske medarbejdere. Især for dem, der ikke selv er det, fordi de så kan fokusere på retning og vision,« siger Ann C. Schødt.

Og netop visionen er vigtig. Der skal være et formål med hver opgave, ellers mister perfektionisten ofte lysten til at fortsætte med arbejdet. Derfor lyder et sidste råd:

»Vær opmærksom på, at motiv og formål skinner igennem i hele arbejdsprocessen, så vedkommende føler, at arbejdet er på vej i den rigtige retning.«