Ny undersøgelse: Traditionelle it-virksomheder taber terræn i kampen om talent

Foto: Praqma

Jagten på dygtige it-professionelle har længe været blæst i gang. Men traditionelle it-firmaer bliver nu overhalet af konkurrenter fra finans- og rådgivningssektoren i konkurrence om de bedste, viser ny undersøgelse. Se listen over virksomhedernes placering i bunden af artiklen.

It-firmaer er tvunget til at tage kampen mod danske giganter fra parallelle brancher i forsøget på at hive de bedste medarbejdere i hus. Det underbygger Universums rangliste, hvor flere hundrede fagfolk er blevet bedt om at rangere en bred vifte af virksomheder.

Årets liste over it-folks foretrukne arbejdspladser understreger, hvordan eksempelvis Lego, Novo Nordisk, Danske Bank, som alle er i top ti, udfordrer de etablerede arbejdspladser for it-professionelle.

Nye job hver uge. Tjek Jobfinder.

Selvom internationale it-kæmper som Google, Microsoft og Blizzard bibeholder deres pladser blandt de allermest eftertragtede, viser ranglisten, at firmaer, hvis kerneforretning ikke tager udgangspunkt i it, går fremad.

For eksempel er Siemens, Bang & Olufsen og Teknologisk Institut kravlet op af listen for 2017.

Tendensen kan fortsætte i den nærmeste fremtid og dermed true de etablerede firmaer, spår Jesper Dansholm, der er direktør i Universum.

»Det kan være om tre eller fem år, at nogle it-virksomheder forsvinder fra listen til fordel for andre firmaer, der begynder at fokusere mere på digitalisering,« fremhæver han.

»Traditionelle it-virksomheder skal satse mere på employer branding for at sælge dem selv som fantastiske arbejdspladser. Ellers taber de terræn til konkurrenterne, som gennem længere tid har været dygtige til at promovere dem selv.«

Det gælder blandt andet konsulentfirmaer og banker, som både har pengene til marketing og stor erfaring med at lokke de bedste kandidater til deres organisation, oplyser Jesper Dansholm.

Digitaliseringen udfordrer it-virksomheder

Ifølge direktøren prioriterer mange unge it-folk desuden at arbejde for mindre startup-virksomheder, hvor de kan følge drømmen og mærke suset ved at bygge deres eget firma op fra bunden – som it-branchens famøse ikoner Mark Zuckerberg og Bill Gates med henholdsvis Facebook og Microsoft.

Kombinationen af iværksætterfantasien, den haltende indsats på employer branding-feltet og den store mangel på talenter på arbejdsmarkedet sætter it-virksomheder i en svær situation.

Søger du job som it-udvikler? Gode jobtilbud i forskellige brancher.

Udfordringen formindskes ikke af digitaliseringsbølgen, der skyller ind over alle danske og internationale virksomheder.

»Hver eneste branche rækker ud efter it-professionelle. Alle digitaliserer, og derfor får flere og flere behov for dygtige programmører, udviklere og it-specialister. It-professionelle kan vrage og vælge alt efter hvilken virksomhed eller branche, de vil arbejde i,« konstaterer Jesper Dansholm.

Foruden firmaeksemplerne fra indledningen er det særligt finans- og rådgivningssektoren, der byder på it-talenternes arbejdskraft.

It-ficeringen tiltrækker (næsten) fagfolk mod offentlige arbejdspladser

Men også enkelte offentlige arbejdspladser har succes med at tiltrække sig opmærksomhed fra it-branchens fagfolk.

For eksempel Digitaliseringsstyrelsen og Københavns Universitet, som begge rykker flere pladser op på listen.

»Nogle offentlige arbejdspladser - især Digitaliseringsstyrelsen - er lykkes med at sælge dem selv som et sted, hvor man fokuserer på at transformere Danmark og få landet ind i den digitale tidsalder. Det appellerer til mange it-folk at være en del af noget større,« forklarer direktøren.

Dygtige konsulenter og rådgivere er eftertragtede. Find det rette job for dig.

Det generelle billede afslører dog, at offentlige arbejdspladser generelt falder i popularitet.

»Alle andre virksomheder investerer benhårdt i employer branding, men flere offentlige arbejdspladser har været for sløve til at markere sig som spændende steder at søge job,« uddyber Jesper Dansholm.

Præcis hvorfor de offentlige organisationer har været mindre effektive til at reklamere for sig selv, ved direktøren ikke. Men han opfordrer dem og traditionelle it-virksomheder til at komme ud af starthullerne, hvis de vil konkurrere med Lego, Novo Nordisk og de amerikanske it-kæmper.