Ekspert i arbejdsliv: Lad de unge gå på Facebook i arbejdstiden

Ledelsen skal tænke hele forretningen med, lige fra CO2-regnskab til medarbejdernes Facebook-forbrug, hvis de vil skabe balance mellem arbejdsliv og privatliv, anbefaler ekspert.

Fleksibel mødetid og arbejdssted, kantine med ta’-hjem-mad og gratis fitnessrum. Det er hovedingredienserne i den opskrift på balance mellem arbejds- og familieliv, som i mere end et årti har været på menuen i ansvarlige danske virksomheder.

Men nu er det på tide med andre boller på suppen. En opskrift, der udelukkende fokuserer på fleksibilitet og service, dur ikke længere, mener Helle Rosdahl Lund, direktør for rådgivervirksomheden Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familie.

Mod på et nyt lederjob?

Sammen med journalisten Kim Reich har hun skrevet bogen 'Work Life Balance 2.0', som giver et bud på, hvordan vi kan få balance mellem arbejds- og familieliv i en tid, hvor vi kan arbejde hvor som helst og når som helst, og hvor de sociale medier spiller en stadig voksende rolle, også i arbejdssammenhæng.

»Balance skal gennemsyre hele ledelsesmanualen. Lederen er nødt til at tænke balance helt anderledes, fordi den måde vi lever og arbejder på, ændrer sig radikalt,« siger Helle Rosdahl Lund.

Begrebet social ansvarlighed, CSR (corporate social responsibility), skal også tænkes ind i balancebegrebet version 2.0:

»Vi har talt meget om miljø og social ansvarlighed de senere år, men mest når det gælder folk i Bangladesh. Nu er det på tide at tænke social ansvarlighed i forhold til hele virksomheden - også de danske medarbejdere, som risikerer at gå ned med stress,« siger hun.

Helle Rosdahl Lund, direktør i Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familie, mener, det er på tid med en revision af balancebegrebet.

Lederen må altid overveje, hvilke konsekvenser en beslutning har i bred forstand både for miljøet og for den enkelte medarbejders arbejdsmiljø. En afvejning, der ifølge Helle Rosdahl Lund naturligvis tager afsæt i, hvad der er sund fornuft set fra et forretningsperspektiv.

Et godt eksempel på netop det ser man hos TDC, fortæller hun.

For nogle år siden valgte teleselskabet at erstatte nogle af sine møder med videokonferencer for at spare penge på rejseomkostninger. En beslutning, der giver balance-bonus på flere andre felter:

For det første er en masse medarbejdere sluppet for at bruge kostbar tid på landevejen eller i luften, virksomhedens CO2-regnskab har dermed fået et gevaldigt hak nedad, og endelig kan TDC bruge de positive resultater til at profilere sig med - som televirksomheden for en måneds tid siden slog denne meddelelse op på det sociale medie, LinkedIn:

’TDC: Videomøder har sparet os for millioner - for 3. år i træk! Vi er ret stolte over at kunne konstatere, at vi alene sidste år havde en besparelse på hele 6,6 mio. kr. i rejseudgifter. Det sparede også på vores transporttid til og fra møder og ikke mindst miljøet for 1.900 tons mindre CO2.’

Læs også: Passive jobsøgere bliver opdaget på LinkedIn

Netop brugen af de sociale medier er en af de helt store kolbøtter, som har vendt op og ned på den måde, vi arbejder på - og dermed den måde vi skal ledes på, hvis vi skal holde balancen og samtidig bevare vores konkurrencedygtighed, pointerer Helle Rosdahl Lund.

De sociale medier er et uovertruffent værktøj til at dele viden hurtigt og effektivt, og det er nødvendigt, hvis virksomhederne skal klare sig:

»Det gamle ord om, at viden er magt, gælder ikke mere, for hvis du ikke deler viden, så mister du fodfæste og konkurrenceevne, når udviklingen farer af sted, og opgaverne er så komplekse, at ingen kan være på forkant med det hele,« siger Helle Rosdahl Lund.

Læs også: Forskere: Måden vi taler om stress på gør os stressede

Sociale medier som LinkedIn og Facebook, hvor man hurtigt kan få svar på et fagligt spørgsmål fra venner og fagfæller, er med andre ord et nyttigt - og for især mange unge - uundværligt arbejdsredskab. Med andre ord går det stik imod sund fornuft, når arbejdsgivere forbyder medarbejderne at logge på Facebook.

Ikke blot fordi de lukker for en kilde af nyttig viden, men også fordi det virker demotiverende på medarbejderne. Det dræber simpelthen motivation og engagement. Det betyder lavere produktivitet, men også lavere arbejdsglæde og kan igen føre til stress, understreger Helle Rosdahl Lund:

»Generation Y, som kommer ud på arbejdsmarkedet i disse år, bruger de sociale medier som en del af deres dna, og det vil ændre mange ting, f.eks. i relation til produktudvikling,« vurderer Helle Rosdahl Lund.

Hun forestiller sig, at crowdsourcing bliver meget mere udbredt i forbindelse med konkrete projekter, og at det vil ændre opfattelsen af, hvad det vil sige at være medarbejder i en virksomhed, fordi folk vil komme og gå, afhængig af opgaverne:

»Vi får organisationer, der i balancerer på en helt anden måde, fordi arbejdet foregår på andre betingelser, og derfor må vi gøre op med de leveregler, mange af os slæber rundt på i dag, f.eks. at sociale medier hører privatlivet til,« siger hun.

Læs mere på bogens hjemmeside

Seneste job

Procesingeniør ISC Rådgivende Ingeniører A/S