7 hverdagsfejl, der forhindrer din forfremmelse

Illustration: LightField Studios/Bigstock

Mange handlinger kan løfte din karriere, men flere valg i din hverdag kan koste dig muligheder for at blive forfremmet. Jobfinder har syv tips til, hvad du skal undgå at gøre.

Tropper du op på arbejde i krøllede skjorter, og holder du dig langt fra sociale arrangementer med kollegerne kan det koste på din medarbejderkonto. Overskud på denne konto dikterer, om ledelsen i dit firma vurderer dig værdig til at klatre op mod forfremmelsens tinder.

Nye jobtilbud hver uge. Tjek Jobfinder.

Derfor er det afgørende, at du kontinuerligt indsætter valuta på din medarbejderkonto.

Det gør du ved at være imødekommende, behjælpelig og åben over for dine medansatte samt chefer, men derudover skal du også prioriterer at undgå at handle på måder, der reducerer din forfremmelseschancer.

Jobfinder giver dig syv ting, du skal holde dig fra, hvis du vil bevare dine muligheder for at ryge til tops.

Undgår socialisering

At tilbringe fredag aften med familien eller foran fjernsynet med Netflix kørende er næsten altid dejligt, men nogle gange er det en god ide at tage med til firmaets fredagsbar, selvom du hellere er fri.

Stort behov for it-professionelle i flere store virksomheder. Find dit drømmejob.

Det samme gælder den årlige julefrokost og andre lejligheder i løbet af året, hvor fællesskabet i virksomheden mødes uden for arbejdstiden.

Ved at deltage bliver du ikke kun en del af fællesskabet, du viser også, at du er socialt kompetent og formår at komme godt ud af det med dine medmennesker. Og det kan de fleste ledelsesfolk lide.

Undlad altid at brokke dig over arbejdspres

Brok kan som så meget andet være en beskæftigelse, som bringer folk tættere sammen. For eksempel er den fælles klagesang blandt kolleger over den onde ledelse, som tvinger ubarmhjertige arbejdstider ned over medarbejderne, en klassiker.

Imidlertid kan beklagelse også føre til, at dine medansatte går en stor bue uden om dit bord, når de skal finde en sidemand i kantinen.

Rift om de bedste ingeniører inden for drift og tilsyn. Er du den rette til jobbet?

Mennesker, der konstant brokker sig over, hvor travlt de har, kan eksempelvis hurtigt blive lagt for had af deres omverden. Det kan få dig til at virke doven eller ineffektiv, selvom du muligvis har dødtravlt.

Hvis det indtryk af dig siver op til ledelse, kan det underminerer dine chancer for at blive forfremmet. Så lad være med at altid at beklage dig, når du deltager i dialog med kolleger. Du må gerne brokke dig i ny og næ, men sørg for også at fremvis din mere positive sider.

Duft dejligt og vær soigneret

Det giver sig selv, at det er bedst at undgå at sprede ildelugtende odør i kontorlandskabet. Ligeledes skal dit tøj ikke være beklædt med ekstra polstring i form af katte- eller hundehår.

Dog kan man glemme at tage deodorant på om morgen, eller være uheldig at huskatten kaster sig over dine nye arbejdsbukser. Netop derfor er det en god ide at være forberedt.

Design- og udviklingsingeniører er stadig de mest efterspurgte. Find jobbet for dig.

Hav eksempelvis en deo, lidt duftvand og en fnugsamler til at stå på arbejdet, så du har en løsning, hvis problemet skulle være ude.

Dårlig hygiejne forværrer andres indtryk af dig, og du bør derfor gøre dit bedste for at fremstå frisk og soigneret, hvis du vil holde håbet om forfremmelse i live.

Klæd dig pænt på

Ligesom lugten af sved ødelægger dit renomme i firmaet, så gør påklædning det også, hvis du klæder dig for afslappet. Dermed ikke sagt, at du altid skal møde op i et nyt og flot jakkesæt hver dag. Du kan sagtens have dage, hvor du hovedsaligt trækker i en T-shirt og et par jeans (afhængigt af hvilken position du udfylder).

Flere interessante firmaer jagter konsulenter og rådgivere. Find et job for dig.

Men i stedet for at vælge den plettede, slidte sag, der normalt ligger bagerst i skabet, bør du klæde dig præsentabelt på. På den måde understreger du, at du er parat til at stige i hierarkiet og til at være en repræsentant for virksomheden.

Hvis du en dag føler dig særligt uoplagt, kan et trick være at klæde dig ekstra pænt på for at kompensere for din træthed. Det redder dig ikke fra at virke lidt sløv, men du ser i det mindste ikke udkørt ud.

Hold sladderen for dig selv

En sladdertante kan blive kendt for at skabe splid og forringe arbejdsmiljøet. Det kan være utroligt bremsende for dine karrierefremskridt.

Ingeniører efterspurgt inden for energi, forsyning og miljø. Se dine muligheder.

Sladder bidrager til mistro, og hvis du sladre om andre, kan det paradoksalt ende som sladder om dig selv. Så lad nu bare helt være med at småsnakke om dine kolleger eller din chef bag deres ryg. Det bringer sjældent noget brugbart med sig.

Øv dig eventuelt i udelukkende at tale positivt om folk fra din arbejdsplads, når du er i selskab med nogen fra dit firma. I dit eget hjem kan du slippe alle hæmninger, men hold det langt fra din arbejdsplads og menneskerne der.

Tag en ekstra tjørn

Hvis du bliver kendt for aldrig at melde dig, når nogen skal arbejde over, eller en særlig ekstraordinær opgave skal uddeles, fremstår du ugidelig.

Det er fornuftigt at springe på vognen, hvor du viser alle, at du er klar til at tage en for holdet. Faktisk drejer det sig ikke kun og faglige opgaver. Sociale forpligtigelser i form af arrangementer og lignende kan du også forsøge at stå for.

Det er godt både for dit forhold til ledelsen og dine medansatte. Du behøver overhovedet ikke gøre det hver gang - bare sørg for, at folk på dit arbejde ved, at du melder dig, når du har mulighed.

Tag imod kritik med åbne arme

Til allersidst skal en leder kunne tåle at høre konstruktiv kritik. Så derfor bør du undgå at være en person, som folk undlader at komme med kritik til.

Vis at du er lydhør og forstående, når du modtager feedback.

Du må aldrig blive sur eller fornærmet. Det kan fortolkes, som om at du ikke vil kunne være overordnet, da ledelsen ofte vil møde og skal håndtere kritik.

Dertil bør du også lytte til den feedback, du får. Tager du de råd til dig, som kolleger eller ledere kommer med, understreger du, at du prøver at udvikle dig samt blive bedre.

Artiklen er inspireret af karrieremediet Glassdoor.

Artiklen er en genudgivelse (udgivet første gang 24. oktober 2017).