23.000 fra 180 lande valgte solcellekursus på Risø

Da DTU Energikonvertering ville forsøge sig med et online-kursus, druknede de bogstavelig talt i tilmeldinger. Kurset har sat dansk solcelleforskning på verdenskortet og har allerede ført til forespørgsler om at skrive opgave.

Succesen var til at tage og føle på, da DTU Energikonvertering kort før sommerferien udbød kurset Organic Solar Cells – Theory and Practice på online-portalen Coursera, som amerikanske Stanford University står bag.

23.017 deltagere fra hele verden valgte at følge kurset, og den enorme interesse kom temmelig meget bag på forskerne, som tidligere havde opgivet et tilsvarende ph.d.-kursus på grund af for få tilmeldinger, da det blev udbudt som et traditionelt treugers forløb på DTU Risø Campus. Det fortæller Eva Bundgaard, som er en af de fire forskere bag online-kurset:

Træt af dit arbejde? Find nye muligheder på Jobfinder.

»Vi fik kun fem-seks tilmeldinger, og derfor er det da imponerende, at så mange har valgt at følge kurset online.«

Kursisterne kom fra hele verden og repræsenterede tilsammen 180 forskellige lande. Flest fra USA og Indien, men der var også enkelte så langt væk fra som Fransk Polynesien og DR Congo. Det var første gang, at DTU Energikonvertering forsøgte sig med et online-kursus, og der har været meget nyt at forholde sig til.

Selve studiet til optagelse af videoer blev bygget i et hjørne af et analyse­laboratorium med de forhåndenværende redskaber. Således fungerede en solsimulator f.eks. som lyskilde.

Læs også: »Jeg tog mest kurset for hyggens skyld«

For Eva Bundgaard var det en meget anderledes erfaring at undervise på en video i forhold til en traditionel forelæsning:

»Det var lærerigt at se sig selv på video. Man bliver enormt bevidst om, hvor mange øh’er man siger, og kan derfor forbedre sig meget. Der er også nogle helt grundlæggende ting at tage hensyn til, for eksempel dur det ikke at tage en stribet trøje på, fordi det flimrer,« forklarer hun.

I alt er der optaget 29 videoer til online-kurset, som supplerer det 200 siders kompendium, der hører til kurset.

Hver video varer et sted mellem 10 og 20 minutter. Kompendiet er frit tilgængeligt her.

Forskerne har arbejdet med at forfine præsentationen af det faglige stof, og samtidig er videoerne gennemredigeret og klippet til, så det essentielle bliver trukket frem. I alle videoerne kører slideshowet ude i siden – det er sat på under redigeringen.

»Det er ret imponerende, hvor meget information man kan få med i en ti minutters video i forhold til en times forelæsning. Vi var selv lidt skeptiske over for, om det kunne lade sig gøre, men i en video kan man være meget mere fokuseret og koncentreret, fordi man kan efter­redigere og forfine den,« forklarer Eva Bundgaard.

20.000 bad om solcelle

Som alle andre online-kurser på Coursera er også det danske solcelle­kursus gratis for deltagerne. Alle kan tage eksamen, men det er kun DTU-studerende, der kan få de 2,5 ECTS-points, som kurset er normeret til. DTU Energikonvertering tilbød alle deltagere en gratis plastsolcelle, og det bad 20.000 kursister fra hele verden om. Den voldsomme interesse gav en ekstra omkostning på portobudgettet; men sådan må det være, for når man har lovet noget, skal man holde det, mener Eva Bundgaard.

»Næste gang vi afholder kurset, bliver det dog kun dem, der består eksamen, som kan få en gratis solcelle,« fastslår hun.

Instituttet på verdenskortet

Oven i de ekstra udgifter kommer den megen ekstra tid, som Eva Bundgaard og hendes tre kolleger har brugt til at planlægge kurset, men det har været både tiden og besværet værd, mener hun.

For det første har det været lærerigt at forsøge sig med e-læringskurser, for det andet kan solcellekurset udbydes igen, hvilket det bliver netop her i september og igen i januar næste år, og for det tredje er det en rigtig god reklame for DTU Energikonvertering.

»Vores institut og vores måde at lave solceller på er kommet på verdenskortet. Når folk tænker solcelleforskning, tænker de på os. Det betyder, at vi får nemmere ved at tiltrække de dygtigste studerende, næste gang vi slår en ph.d.-stilling op,« forklarer Eva Bundgaard, som allerede har fået flere mails fra studerende, der gerne vil skrive opgave på instituttet.

Som et led i kurset bad de kursisterne om at komme med input til, hvad man kan bruge plastsolceller til. Det resulterede i mere end 1.000 input, hvoraf Eva Bundgaard tilkendegiver, at ‘mange’ er værd at arbejde videre med.

At solcellekurset som alle andre kurser på Coursera er åbent for alle, vidner også deltagerprofilen om. Således har hovedparten af deltagerne, 45 procent, faktisk fuldtidsarbejde, 18 procent er jobsøgende.

Seneste job

Projektleder G.R.A.S. Sound & Vibration A/S
Studentermedhjælper til VDC MT Højgaard A/S